A. İLGİLİ MEVZUAT
B. TİCARİ AMAÇLA İNTERNET TOPLU KULLANIM SAĞLAYAN İŞYERLERİNİN AÇILMASI
Ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcı olarak faaliyet göstermek isteyen gerçek ve tüzel kişiler, 14/7/2005 tarihli ve 2005/9207 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelikte belirtilen usule uygun olarak işyeri açma ve çalışma ruhsatı aldıktan sonra mülki idare amirliklerine bir dilekçe ile başvurur.
BAŞVURUDA İSTENEN BELGELER
1- Matbu Dilekçe
2- İşyeri Açma ve Çalıştırma Ruhsat Fotokopisi
3- Sabit IP Numarası (Telekom Onaylı)
4- Esnaf ve Sanatkârlar Oda Kayıt Belgesi
5- İş Esnaf ve Sanatkâr Sicil Tasdiknamesi
6- Gerçek Kişi Nüfus Cüzdanı Fotokopisi
7- Tüzel Kişilikler İçin Sorumlu Müdür Nüfus Cüzdanı Fotokopisi
8- BTK Onaylı Filtreleme Yazılımının Fatura veya Lisans Fotokopisi
9- Güvenlik Kameralarının Çalışır Durumda Olduğuna Dair Emniyet Tutanağı
10- Vergi Levhası Fotokopisi
C. TİCARİ AMAÇLA İNTERNET TOPLU KULLANIM SAĞLAYAN İŞYERLERİNİN KAPATILMASI - TAŞINMASI VEYA DEVREDİLMESİ
Ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcı olarak faaliyet gösteren işyerlerini kapatmak isteyen gerçek veya tüzel kişilerin, Mülki İdare Amirinden aldıkları izin belgesini kapanış talebini içeren dilekçeyle birlikte Mülki İdare Amirliğine teslim etmeleri gerekmektedir.
Ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcı olarak faaliyet gösteren işyerlerini taşımak isteyen gerçek veya tüzel kişilerin, durumu bir dilekçeyle Mülki İdare Amirliğine bildirmeleri, eski izin belgelerini iade ederek, yeni izin belgesi talebinde bulunmaları gerekmektedir.
Ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcı olarak faaliyet gösteren işyerlerini devretmek isteyen gerçek veya tüzel kişilerin, durumu bir dilekçeyle Mülki İdare Amirliğine bildirmeleri, eski izin belgelerini iade etmeleri gerekmektedir.
İşyerini kapatmak veya devretmek üzere dilekçe verenlerin, Valiliğimizce izin belgesi iptalleri yapılacak ve internet kafe sistemindeki kayıtları kapatılacaktır. İlgililerin ruhsat iptali, vergi terk vb. işlemlerini ilgili kurumlarda bizzat yaptırmaları gerekmektedir.
D. TİCARİ AMAÇLA İNTERNET TOPLU KULLANIM SAĞLAYICILARIN YÜKÜMLÜLÜKLERİ
a) Mülki idare amirinden izin belgesi almak,
b) Ailenin ve çocukların korunması ile konusu suç oluşturan içeriklere erişimi önleyici tedbirleri almak amacıyla içerik filtreleme sistemini ve güvenli internet hizmetini kullanmak,
c) Kullanılan içerik filtreleme sistemini aktif ve güncel halde bulundurarak, herhangi bir müdahale ile devre dışı kalmasını önlemek,
ç) Erişim sağlayıcılardan sabit IP almak, sabit IP kullanmak ve sabit IP değişikliklerini on beş gün içerisinde mülki idare amirliklerine bildirmek,
d) Erişim kayıtlarını elektronik ortamda kendi sistemlerine kaydetmek ve iki yıl süre ile saklamak,
e) (d) bendi gereğince kaydedilen bilgileri ve bu bilgilerin doğruluğunu, bütünlüğünü ve gizliliğini teyit eden değeri kendi sistemlerine günlük olarak kaydetmek ve bu verileri iki yıl süre ile saklamak,
f) 14/7/2005 tarihli ve 2005/9207 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmeliğe göre işyerinin kapatılmasının veya devrinin on beş gün içinde yetkili mülki idare amirliğine bildirmek ve izin belgesini teslim etmek
E. TİCARİ AMAÇLA İNTERNET TOPLU KULLANIM SAĞLAYAN İŞYERLERİNDE UYULMASI GEREKEN KURALLAR
a) 12 yaşından küçükler, ancak yanlarında veli veya vasileriyle işyerlerine girebilirler.
b) 15 yaşından küçükler yanlarında veli veya vasileri olmadan saat 20.00’den sonra işyerlerine alınmazlar.
c) İşyerlerinde tütün ve tütün mamulleri içilemez, içilmesine müsaade edilmez. Hükme aykırılığın tespiti halinde ilgililer hakkında 7/11/1996 tarihli ve 4207 sayılı Tütün Ürünlerinin Zararlarının Önlenmesi ve Kontrolü Hakkında Kanun uygulanır.
ç) İşyerlerinde 21/6/1927 tarihli ve 1117 sayılı Küçükleri Muzır Neşriyattan Koruma Kanununa aykırı hareket edilemez.
d) İşyerlerinde 8/6/1942 tarihli ve 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanununun 19 uncu maddesi gereğince alkollü içecek satılması, bulundurulması veya sunulması yasaktır.
e) İşyerlerinde 5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamında korunan hakların ihlal edilmesinin önlenmesi için gerekli tedbirler alınır.
f) İşyerlerinde elektronik ve mekanik oyun alet ve makineleri bulunamaz.
g) İşyerlerindeki bilgisayarlarda uyuşturucu veya uyarıcı madde alışkanlığı, intihara yönlendirme, cinsel istismar, müstehcenlik, fuhuş, şiddet, kumar ve benzeri kötü alışkanlıkları teşvik eden ve 18 yaşından küçüklerin psikolojik ve fizyolojik gelişimine olumsuz etkisi olabilecek çevrimiçi ve çevrimdışı (online-offline) oyunlar oynatılamaz.
ğ) Güvenlik amacıyla işyerlerinin giriş ve çıkışlarını görecek şekilde yüksek çözünürlüklü (en az 3 mega piksel) ve “IR” (gece görüşlü) kamera kayıt sistemi kurulur. Bu sistem aracılığıyla elde edilen kayıtlar doksan gün süreyle saklanır ve bu kayıtlar yetkili makamlar haricindeki kişi ve kuruluşlara verilemez.
F. TİCARİ AMAÇLA İNTERNET TOPLU KULLANIM SAĞLAYICILARA UYGULANACAK CEZALAR
1- Mülki İdare Amirinden izin belgesi almadan faaliyet gösterilen ticari amaçla internet toplu kullanım sağladığı tespit edilen işyerleri, İnternet Toplu Kullanım Sağlayıcılar Hakkında Yönetmeliğin 7. Maddesi uyarınca sebebi bir tutanakla belirlenmek suretiyle Mülki İdare Amirliklerince re’sen kapatılır ve ayrıca 1.000 TL ile 15.000 TL arasında idari para cezasıyla cezalandırılırlar.(*)
2- 5651 Sayılı Kanunun 7. maddesinde belirtilen yükümlülükleri ihlal eden ticari amaçla toplu kullanım sağlayıcılarına, ihlalin ağırlığına göre yönetmelikle belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde uyarma, bin Türk Lirasından on beş bin Türk Lirasına kadar idari para cezası verme veya üç güne kadar ticari faaliyetlerini durdurma müeyyidelerinden birine karar vermeye mahalli mülki amir yetkilidir.
3- İnternet Toplu Kullanım Sağlayıcılar Hakkında Yönetmeliğin 5. Maddesinde belirlenen Ticari Amaçla İnternet Toplu Kullanım Sağlayıcıların Yükümlülüklerine aykırı hareket edenlere uygulanacak idari para cezası miktarı; İdari para cezaları 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununda belirtilen usul ve esaslara göre uygulanır.
SIKÇASORULAN SORULAR
1. Ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcı (İnternet Kafe) nedir?
Ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcı (İnternet Kafe), internet salonu ve benzeri umuma açık yerlerde belirli bir ücret karşılığı internet toplu kullanım sağlayıcılığı hizmeti veren veya bununla beraber bilgisayarlarda bilgi ve beceri artırıcı veya zekâ geliştirici nitelikteki oyunların oynatılmasına imkân sağlayan işletmelerdir.
2. Ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcıların (İnternet Kafe) temel yükümlülükleri nelerdir?
İnternet Toplu Kullanım Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik'in 5. maddesi ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcıların (İnternet Kafe) temel yükümlülüklerini şu şekilde saymaktadır:
a) Mülki idare amirinden izin belgesi almak,
b) Ailenin ve çocukların korunması ile konusu suç oluşturan içeriklere erişimi önleyici tedbirleri almak amacıyla içerik filtreleme sistemini ve güvenli internet hizmetini kullanmak,
c) Kullanılan içerik filtreleme sistemini aktif ve güncel halde bulundurarak, herhangi bir müdahale ile devre dışı kalmasını önlemek,
ç) Erişim sağlayıcılardan sabit IP almak, sabit IP kullanmak ve sabit IP değişikliklerini on beş gün içerisinde mülki idare amirliklerine bildirmek,
d) Erişim kayıtlarını elektronik ortamda kendi sistemlerine kaydetmek ve iki yıl süre ile saklamak,
e) (d) bendi gereğince kaydedilen bilgileri ve bu bilgilerin doğruluğunu, bütünlüğünü ve gizliliğini teyit eden değeri kendi sistemlerine günlük olarak kaydetmek ve bu verileri iki yıl süre ile saklamak,
f) 14/7/2005 tarihli ve 2005/9207 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmeliğe göre işyerinin kapatılmasının veya devrinin on beş gün içinde yetkili mülki idare amirliğine bildirmek ve izin belgesini teslim etmek.
3. Mülki idari amirliklerinden izin alınmadan açılan ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcılar hakkındaki müeyyide nedir?
Yönetmeliğin 7. maddesine göre mülki idare amirlerince izin alınmadan açıldığı tespit edilen işyerleri, mülki idare amirlikleri tarafından sebebi bir tutanakla belirlenmek ve mühürlenmek suretiyle re'sen kapatılır.
4. İnternet toplu kullanım sağlayıcı nedir? Temel yükümlülükleri nelerdir?
İnternet toplu kullanım sağlayıcı, kişilere belli bir yerde ve belli bir süre internet kullanım olanağı sağlayan gerçek ve tüzel kişilerdir. Örneğin; kamu kuruluşları, şirketler, oteller gibi çalışanlarına ve müşterilerine internet erişim olanağı sunan yerler internet toplu kullanım sağlayıcıdır. İnternet toplu kullanım sağlayıcıların 'izin belgesi' almalarına gerek yoktur. Yönetmeliğin 4.maddesindeki yükümlülükleri yerine getirmek durumundadırlar. Bahsi geçen yükümlülükler şunlardır:
a) Konusu suç oluşturan içeriklere erişimi önleyici tedbirleri almak amacıyla içerik filtreleme sistemini kullanmak.
b) Erişim kayıtlarını elektronik ortamda kendi sistemlerine kaydetmek ve iki yıl süre ile saklamak.
c) Kamuya açık alanlarda internet erişimi sağlayan toplu kullanım sağlayıcılar, kısa mesaj servisi (sms) ve benzeri yöntemlerle kullanıcıları tanımlayacak sistemleri kurmak.
5. Yönetmelikte ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcılarının yükümlülükleri arasında 'Başkanlık tarafından onaylanan içerik filtreleme yazılımını kullanmak' maddesi yer almaktadır. Onaylanan filtreleme yazılımları nelerdir?
Henüz Başkanlığımız tarafından onaylanmış filtreleme yazılımı bulunmamaktadır. Bu konuda çalışmalar devam etmektedir. İçerik Filtreleme yazılımları onaylandığında http://www.tokat.gov.tr/btk-onayli-icerik-filtreleme-yazilimlari adresinden duyurulacak ve onaylanan yazılımlardan birinin kullanılması istenecektir. İnternet Kafelere yönelik yapılan kontrollerde hiç bir içerik filtreleme yazılımının %100 filtreleme yapamayacağı gerçeği göz ardı edilmemelidir.
6. İç IP dağıtım logları nedir ve nasıl tutulur?
Yönetmelikte iç IP dağıtım logları; 'kendi iç ağlarında dağıtılan IP adres bilgilerini, kullanıma başlama ve bitiş tarih ve saatini ve bu IP adreslerini kullanan bilgisayarların tekil ağ cihaz numarasını (MAC adresi) gösteren bilgiler' olarak tanımlanmaktadır.
Tanımdan anlaşıldığı üzere; iç ağdaki her bilgisayarın MAC adresi ile hangi tarih-saat aralığında hangi IP adresine sahip olduğu bilgisi tutulmalıdır.
İç ağdaki bilgisayarlara IP dağıtımı iki türlü yapılmaktadır. Birincisi her bir bilgisayara elle, sırayla sabit (statik) IP verilmesi, ikincisi ise bir DHCP sunucu veya genelde kullanılan şekliyle ADSL modem gibi bir cihaz tarafından değişken (dinamik) IP atanmasıdır.
İç IP dağıtım loglarını tutmanın en kolay yolu iç ağdaki her bilgisayara sabit (statik) IP vermektir. Böylece iç ağdaki hangi bilgisayarın ne zaman hangi IP ye sahip olduğu bilgisi değişmediğinden log dosyası da değişmeyecektir. Bu IP dağıtım bilgileri bir text dosyaya kaydedilip doğruluk ve bütünlük değeri bir program ile kayıt altına alınabilir.
İç ağdaki bilgisayarlara değişken (dinamik) IP verilmesi durumunda; ADSL modem gibi cihazların DHCP özelliği kapatılarak, bir bilgisayara kurulacak DHCP sunucu yazılımı vasıtasıyla IP dağıtımı yapılabilir ve aynı programdan IP dağıtımının logu alınabilir. ADSL modemin dağıttığı IP adresinin logunu tutma özelliği varsa modem üzerinden de log alınabilir. Aynı şekilde kullanılan içerik filtreleme yazılımının log tutma özelliği varsa bundan da yararlanılabilir. Sonra alınan log dosyaları ve bir program vasıtasıyla üretilecek doğruluk ve bütünlük değerleri kayıt altına alınıp saklanabilir.
7. İnternet toplu kullanım sağlayıcıların Sabit IP alması zorunlu mudur? Zorunluysa nereden alınacaktır?
Yönetmeliğe göre Ticari amaçlı internet toplu kullanım sağlayıcıların erişim sağlayıcılarına başvurarak sabit IP almaları ve bu IP üzerinden internete bağlanmaları gerekmektedir. Erişim sağlayıcılar internet ortamına erişmeyi sağlayan TTNET gibi işletmelerdir. Sabit IP adresleri 192.168, 172.16 veya 10 ile başlayamaz.
8. Ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcıların işyerlerinde uyulması gereken kurallar nelerdir?
İşyerlerinde uyulması gereken kurallar Yönetmeliğin 9. maddesinde şu şekilde sıralanmıştır:
a) 12 yaşından küçükler, ancak yanlarında veli veya vasileriyle işyerlerine girebilirler.
b) 15 yaşından küçükler yanlarında veli veya vasileri olmadan saat 20.00’den sonra işyerlerine alınmazlar.
c) İşyerlerinde tütün ve tütün mamulleri içilemez, içilmesine müsaade edilmez. Hükme aykırılığın tespiti halinde ilgililer hakkında 7/11/1996 tarihli ve 4207 sayılı Tütün Ürünlerinin Zararlarının Önlenmesi ve Kontrolü Hakkında Kanun uygulanır.
ç) İşyerlerinde 21/6/1927 tarihli ve 1117 sayılı Küçükleri Muzır Neşriyattan Koruma Kanununa aykırı hareket edilemez.
d) İşyerlerinde 8/6/1942 tarihli ve 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanununun 19 uncu maddesi gereğince alkollü içecek satılması, bulundurulması veya sunulması yasaktır.
e) İşyerlerinde 5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamında korunan hakların ihlal edilmesinin önlenmesi için gerekli tedbirler alınır.
f) İşyerlerinde elektronik ve mekanik oyun alet ve makineleri bulunamaz.
g) İşyerlerindeki bilgisayarlarda uyuşturucu veya uyarıcı madde alışkanlığı, intihara yönlendirme, cinsel istismar, müstehcenlik, fuhuş, şiddet, kumar ve benzeri kötü alışkanlıkları teşvik eden ve 18 yaşından küçüklerin psikolojik ve fizyolojik gelişimine olumsuz etkisi olabilecek çevrimiçi ve çevrimdışı (online-offline) oyunlar oynatılamaz.
ğ) Güvenlik amacıyla işyerlerinin giriş ve çıkışlarını görecek şekilde yüksek çözünürlüklü (en az 3 mega piksel) ve “IR” (gece görüşlü) kamera kayıt sistemi kurulur. Bu sistem aracılığıyla elde edilen kayıtlar doksan gün süreyle saklanır ve bu kayıtlar yetkili makamlar haricindeki kişi ve kuruluşlara verilemez.
9. Ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcıların denetimleri nasıl yapılmaktadır?
Yönetmeliğin 'Denetleme usul ve esasları' başlıklı 10. maddesi (a) fıkrası, işletmelerin, 5. maddede yer alan 'Ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcılarının yükümlülükleri' ve 9. maddede düzenlenen 'İşyerlerinde uyulması gereken kurallar' başlığı altındaki yükümlülükler ve şartlar açısından mülki idare amirlikleri tarafından denetlenmeleri hükmünü getirmiştir. Yine aynı maddenin (b) fıkrası ise işletmelerin, kolluk tarafından genel güvenlik ve asayiş yönünden denetlenmesi ve tespit edilen mevzuata aykırı hususların mülki idare amirliklerine gereği yapılmak üzere bildirilmesini hükme bağlamıştır.
10. Ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcılara uygulanacak idari para cezaları konusundaki düzenleme nasıldır?
Yönetmeliğin 'İdari para cezaları' başlıklı 11. maddesi konuyu şu şekilde düzenlemektedir:
(1) 5 inci maddenin birinci fıkrasındaki yükümlülüklere aykırı hareket ettiği belirlenen ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcılara, mülki idare amiri tarafından ilk ihlalde yazılı olarak uyarma; ihlalin devamı halinde üç güne kadar kapatma; ihlalin tekrarı halinde ise bin Türk Lirasından on beş bin Türk Lirasına kadar idarî para cezası vermeye mahalli mülki amir yetkilidir.
(2) 9 uncu maddeye aykırılık halinde mülki idare amiri tarafından, 4/7/1934 tarihli ve 2559 sayılı Polis Vazife ve Salâhiyet Kanununun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi uyarınca idari para cezası verilir.
(3) İdari para cezaları 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununda belirtilen usul ve esaslara göre uygulanır.
Görüldüğü gibi, 'Denetleme usul ve esasları' ve 'İdari para cezaları' ile ilgili yönetmelik hükümlerinin uygulanması konusunda mahalli mülki amirlikler yetkili kılınmıştır.
11. Ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcılarının sorumlu müdür atama zorunluluğu var mıdır?
Yönetmeliğin 8. maddesine göre izin belgesi sahibinin tüzel kişi olması durumunda, işyerini idare etmek üzere bir sorumlu müdür görevlendirilir. Gerçek kişiler de işyerinde sorumlu müdür görevlendirebilir. Sorumlu müdür mülki idare amirliklerine bildirilerek izin belgesinde belirtilir.
12. Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı'nın ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcılardan doğrudan bilgi alma yetkisi var mıdır?
Yönetmeliğin 13. maddesine göre Başkanlık, Kanunla verilen görevleri dolayısıyla ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcılara ilişkin gerekli gördüğü bilgileri doğrudan ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcılardan veya mülki idare amirliklerinden talep edebilir. Bu çerçevede, ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcılar Başkanlığın taleplerini derhal yerine getirmekle yükümlüdür.